Самоубийство
–по православному учению есть грех непростительный, если самовольно живот
кончают по собственному разумению и нежеланию переносить трудности житейские.
Однако ради милости к близким грешника Церковь благословляет чтение молитв для
их утешения и для возможной пользы душе погибшего. «Основы социальной концепции» Русской
Православной Церкви и решения
Архиерейского собора РПЦ позволяют совершать отпевание самовольно живот скончавшего в случае его
психического заболевания. В нашей епархии установлена традиция по благословению
епископа Сыктывкарского и Воркутинского подобные отпевания совершать в Троицкую
родительскую субботу.
Оптинские старцы разрешали на келейной молитве
поминать даже самоубийц, за которых по 14-му правилу Тимофея Александрийского
не может быть приношения в Церкви. Так, старец Леонид, в схиме Лев, одного из
своих учеников (Павла Тамбовцева), у которого отец окончил жизнь самоубийством,
так утешал и наставлял: «Вручай, как себя, так и участь родителя воле
Господней, премудрой, всемогущей. Не испытывай Вышняго судеб. Тщися
смиренномудрием укреплять себя в пределах умеренной печали. Молись всеблагому
Создателю, исполняя тем долг любви и обязанности сыновней,— по духу
добродетельных и мудрых так: „Взыщи, Господи, погибшую душу отца моего: аще
возможно есть, помилуй. Неизследимы судьбы Твои. Не постави мне в грех молитвы
сей моей, но да будет святая воля Твоя". Молись же просто, без испытания,
предавая сердце твое в десницу Вышняго. Конечно, не было воли Божией на столь
горестную кончину родителя твоего: но ныне он совершенно в воле Могущего и душу
и тело ввергнуть в пещь огненную, Который и смиряет и высит, мертвит и живит,
низводит во ад и возводит. При этом Он столь милосерд, всемогущ и любвеобилен,
что благие качества всех земнородных пред Его Высочайшею благостью — ничто. Для
сего ты не должен чрезмерно печалиться. Ты скажешь: „Я люблю моего родителя,
почему и скорблю неутешно". Справедливо. Но Бог без сравнения более, чем ты,
любил и любит его. Значит, тебе остается предоставить вечную участь родителя
твоего благости и милосердию Бога, Который, если соблаговолит помиловать, то
кто может противиться Ему?».
Другой Оптинский старец, иеросхимонах Амвросий
писал одной монахине: «По церковным правилам поминать самоубийцу в церкви не
следует, а сестра и родные могут молиться о нем келейно, как старец Леонид
разрешил Павлу Тамбовцеву молиться о родителе его. Выпиши эту молитву... и дай
ее родным несчастного. Нам известны многие примеры, что молитва, переданная
старцем Леонидом, многих успокаивала и утешала и оказывалась действительною
перед Господом.
Поминовение усопших, по смирению и за послушание
Святой Церкви, перенесенное на нашу домашнюю молитву, будет ценное в очах
Божиих и отраднее для усопших, чем совершенное в храме, но с нарушением и
пренебрежением уставов Церковных. Особенное внимание должно быть обращено на
совершение в память усопших милостыни, которая, по словам праведного Товита,
избавляет от смерти и не допускает сойти во тьму.
Поскольку всем правящим архиереям приходится сталкиваться с таким
явлением, когда скорбящие родственники лица, покончившего с собой, обращаются с
просьбой о его отпевании, Святейший Патриарх Кирилл на последнем Архиерейском
соборе подчеркнул, что необходимо ввести
единую практику, дабы избежать злоупотреблений — как в сторону избыточной
строгости, так и в сторону неоправданных послаблений. «В Москве был выработан
особый чин молитвы о самоубийцах. Я поручаю Богослужебной
комиссии его изучить и, в случае одобрения Священным Синодом, он
будет направлен во все епархии для использования», — добавил Предстоятель
Русской Православной Церкви.
Кроме такой молитвы православные священники иногда рекомендуют читать
родственникам и особый Канон о самовольно живот свой скончавших, который читается
только дома и обязательно с
благословения духовника.
Глас 2-й
Песнь 1
Ирмос: Во глубине постла иногда фараонитское
всевоинство преоруженная сила; воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило
есть: препрославленный Господь, славно бо прославися.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Всемилостивый Господи, помилуй
мя по милости Твоей, пети Тебе начинающа и молитися о убившемся дерзко, да не в
суд мне сие будет, ни в осуждение, Судие Праведнейший.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Да не будет молитва моя во грех,
яко кроткий Давид глаголет: ниже во отягощение души самовольней смерти
предавшемуся; но мученик мольбами оставление прегрешений наших даруй нам.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
Богатую милость присно всем
источая, Всеблагий Христе Боже, и ныне рабу Твоему (имярек), нами Тебе молящемуся, помилование
даруй и с преставльшимися во благочестии причти, аще и нечестиво скончался в
неразумии.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Утвердивши колеблемый ум мой,
Мати Божия, укрепи мя Божественными повеленьми Рождшагося из Твоего освященного
чрева и упразднившаго, Владычице, адово мрачное царство, со дерзновением
неосужденно молитися об усопшем (имярек).
Песнь 3
Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси
уста моя на враги моя: возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже
Бог наш, и несть праведен паче Тебе, Господи.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Твоея красоты сиянием озаритися
усопшему благоволи, в вере с почившими, богатый в милости; Ты бо еси Бог наш
Единый безгрешный и многомилостивый.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
На месте прохлаждения в вечнем
покоище сподоби прияти и раба Твоего, малодушием жизнь свою пресекшаго: Ты бо
еси Един Сильный и немощи наша на Ся восприявый, Господи Боже наш.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
В чертозе небеснем водворитися,
Владыко, приими раба Твоего (имярек), да не услышит он праведнаго Твоего гласа:
«Не вем тя», аще и воистину повинен есть сему.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Умерщвленных нас воздвигла еси,
Богородице, жизни нетленней Жизнодавца рождши; и раба Твоего (имярек) возведи из ада преисподнейшаго,
Сына Твоего о милости умоляющи.
Песнь 4
Ирмос: Пою Тя, слухом бо, Господи, услышах и
ужасохся: до мене бо идеши, мене ища заблуждшаго. Тем многое Твое снизхождение,
еже на мя, прославляю, Многомилостиве.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Во уповании на Тя, Боже,
изнемогшаго, и насилием вражиим одоленнаго раба Твоего пощади, Спасе, презирая,
яко Благ, прегрешения его вольная и невольная.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Милосердия имый неизследимую
бездну, Господи, бездну греховную раба Твоего покрый, Человеколюбче, омыв
Кровию Своею грех неведения и маловерия его.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
Живыми господствуя и мертвыми
владычествуя, помилуй и раба Твоего (имярек),власть бо имаши всякую на небеси
и на земли, Христе Боже, Отцу соседый и Духом вся очищаяй.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Исцелила еси, Богородительнице,
Евино поползновение окаянное; Зиждителя бо родила еси, исправити могущаго тварь
погибающую: Того моли и сего раба(имярек) неключимаго, заповедь Божию
преступившаго, спасти по единой милости.
Песнь 5
Ирмос: Света Подателю и веков Творче, Господи,
во свете Твоих повелений настави нас: разве бо Тебе иного Бога не знаем.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Умертвишася и во дно адово
поползнувшагося возведи, Боже, преступление того заглаждая; на Кресте бо грехи
наша пришел еси омыти честною Кровию Своею, Христе, Искупителю всяческих.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Спасти нас пришедый, Христе
Боже, приими ныне и наша недостойная моления о рабе Твоем (имярек), да муки вечныя избавиши, помилован
будет с нами, Спасителю Преблагий.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
Молим Тя, Слове Божий, аще и
дерзновенно сие, прогнева бо Тя раб Твой(имярек), обаче благодатию Твоею умоляем, не
возгнушайся молитв наших и помилуй нас, вкупе вси бо повинны есмы пред Тобою,
Всесвятый Владыко.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Под кровом Твоим, Мати Божия,
спасаются вси надеющиися на Тя: Твоим заступлением защити и нас, и сподоби со
дерзновением неосужденно молити Сына Твоего живот свой скончавших безнадежно (имярек).
Песнь 6
Ирмос: В бездне греховной валяяся, неизследную
милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Из земли создавый человека,
Боже, и в землю ныне возвратишася, пощади, Господи, в неразумии сокрушившаго
скудельный сосуд свой: можеши бо, Владыко Творче, и паки возставити его от
истления.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Неизреченный и непостижимый,
Господи, щедротами несказанного Человеколюбия Твоего помилуй живот свой
скончавшаго, презирая согрешения его, яже в ведении и неведении содеянная.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
Озаритися милостию Твоею
сподоби, Владыко, вольне оставльшаго (имярек)житие свое и к свету Твоему
возведи, из тьмы несветимыя изымая, милосердия ради.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Избавительнице усердно
призывающим Тя, Пречистая Владычице, Сына Твоего умоли скончавшагося (имярек) ущедрити: живота и смерти Владыку
родила еси.
Песнь 7
Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго
мучителя высок пламень вознесло есть: Христос же простре благочестивым отроком
росу духовную; Сый благословен и препрославлен.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Во ад с душею, яко Бог, сошедый,
и в Рай разбойника с Собою введши, помяни и ныне раба Твоего (имярек), преступлением многим Тя прогневавша,
ныне же Тебе нами молящася бедне.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Един безгрешный, в мертвых волею
вменился еси, да умерщвленных силою человекоубийцы воскресивши с Собою, от
державы того исхити и раба Твоего, Всесильне.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
Радость присносущную даровати
нам Воскресением Своим изволивый, от мрачнаго горькаго царства изми раба Твоего (имярек), да от муки вечныя свободившися, узрит
себе одесную Тебе, Судие Многомилостивый.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Сияние славы Отчей, плотию от
Тебе явившагося умоли, Пресвятая, из адовы мглы свободити непотребнаго раба
Твоего (имярек), той бо яко Матерь Тебе с нами просит.
Песнь 8
Ирмос: Пещь иногда огненная в Вавилоне действа
разделяше, Божиим велением халдеи опаляющая, верныя же орошающая, поющия:
Благословите, вся дела Господня, Господа.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Смертное царство Своею смертию
разоривый, Божественною же силою вход в вечный живот отверзый, не затвори
благоутробия Твоего и рабу Твоему, аще и прегрешившему, обаче из ада ныне горце
взывающа.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Красоты Твоея насладитися
сподоби, студ греха безобразнаго очищая умершаго смертию поносной: Един бо еси,
Владыко, греха свободен, крестною смертию за нас умертвился еси.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
Исправити хотя падших в персть
смертную, Сам смерти причастен явился еси, Безсмертный, от смертных удолий
силою Твоею возведи раба Твоего (имярек),лютою смертию поползнувшагося.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Велия воистину есть Рождества
Твоего тайна, Богомати: Бога воплотившагося родила еси; Егоже моли, яко Сына
Твоего, спасти бедне скончавшагося (имярек):имаши бо дерзновение к
Рождшемуся от Тебе Благоутробному Спасу мира.
Песнь 9
Ирмос: Яже прежде солнца Светильника Бога
возсиявшаго, плотски к нам пришедшаго, из боку девичу неизреченно воплотившая,
Благословенная Всечистая, Тя, Богородице, величаем.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Имеяй власть живых и мертвых,
пощади, Спасе, раба Твоего (имярек), смертию горькою скончавшагося: Тебе бо
от Отца Твоего дадеся живити и миловати, ихже хощеши, Сыне Божий.
Упокой, Господи, душу усопшаго
раба Твоего.
Преславное множество святых
Твоих, Христе, непрестанно молит Тя за грешныя рабы Твоя, да помилуеши ихже
волиши милосердием Твоим и геенны вечныя избавиши.
Слава Отцу и Сыну и Святому
Духу.
Благости воистину пучина
неизследимая, благодатию Твоею помилуй прогневавшаго Тя раба Твоего (имярек), и нас молящихся.
И ныне, и присно, и во веки
веков. Аминь.
Достойно Тя, Богородице,
ублажающе, к Тебе яко Матери нашей притекаем надежно; сами себе и брата нашего (имярек), малодушне скончавшагося, Тебе,
Заступнице, и с Тобою Христу Богу предаем смиренно.
Чин молитвеннаго утешения сродников живот свой самовольне скончавшаго Текст чинопоследования утвержден решением Священного Синода Русской Православной Церкви от 27 июля 2011 года (журнал № 87). Предисловие Церковные каноны запрещают «приношение и молитву» за самоубийц (Тимофея 14), как сознательно отторгших себя от общения с Богом. Справедливость этого правила подтверждается духовным опытом подвижников, которые, дерзая молиться за самоубийц, испытывали непреодолимую тяжесть и бесовские искушения. Указанное правило святого Тимофея Александрийского было направлено против отпадших членов Церкви. Однако в настоящее время большая часть покончивших с собой это люди крещеные, но не получившие ни церковного воспитания, ни церковного окормления. Они прерывают свою жизнь не вследствие сознательного противостояния Богу и Церкви, а будучи «вне ума», хотя это не зафиксировано медицинскими свидетельствами. Священнику, который не знал умершего в его жизни, невозможно решить, как относиться к такой смерти, а родственники и близкие самоубийцы, встречая отказ священника совершить отпевание, еще далее отходят от Церкви, не получая утешения. В связи с этим Священный Синод Русской Православной Церкви благословляет, в целях духовного окормления паствы и единообразия пастырской практики предлагает, не совершая отпевания самоубийц и «приношения» о них, то есть поминовения в храме, преподавать близким и родственникам таких умерших следующие утешительные молитвы. Кроме совершения предложенного чина родственники и близкие могут взять на себя, с благословения священника, келейное чтение молитвы преподобного старца Льва Оптинского. Более же всего таким умершим помогает раздача милостыни за них и благочестивая жизнь их родных и близких. Чин молитвеннаго утешения сродников живот свой самовольне скончавшаго Благословен Бог наш: Трисвятое по Отче наш: Аллилуия, глас 6. Стих 1: Господи, да не яростию Твоею обличиши мене, / ниже гневом Твоим накажеши мене. Стих 2: Помилуй мя, Господи, / яко немощен есмь. Тропари: Помилуй нас, Господи помилуй нас: Слава: Господи, помилуй нас: И ныне: Милосердия двери: Псалом 50-й. И абие антифон, глас 3: Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, / яко помногу исполнихомся уничижения (Пс. 122:3). Отче Небесный, / Любвеобильне, Человеколюбче, / Милостив, милостив, милостив буди нам, / о, вся Объемлющий / и всех Приемлющий! (Кондак прп. Романа Сладкопевца в Вел. Четв.). Стих: Рече безумен в сердце своем: несть Бог (Пс. 52:1). Отче Небесный, / Любвеобильне, Человеколюбче, / Милостив, милостив, милостив буди нам, / о, вся Объемлющий / и всех Приемлющий! Слава: Егда, Судие, сядеши яко Благоутробен, и покажеши страшную Славу Твою, Спасе: о, каковый страх тогда, пещи горящей, всем боящимся нестерпимаго судища Твоего! (Вел. Пок. Канон.Чт., п. 8, тр. 4). И ныне: Не имамы иныя помощи, / не имамы иныя надежды, / разве Тебе, Владычице, / Ты нам помози, / на Тебе надеемся / и Тобою хвалимся, / Твои бо есмы раби, да не постыдимся. Господу помолимся. Господи, помилуй. Молитва Владыко, Господи, Милостивый и Человеколюбивый, к Тебе взываем: согрешихом и беззаконновахом пред Тобою, преступихом спасительныя Твоя заповеди и любве евангельския отчаявшемуся брату нашему (отчаявшейся сестре нашей) не явихом. Но не яростию Твоею обличи ны, ниже гневом Твоим накажи ны, Человеколюбче Владыко, ослаби, исцели сердечную скорбь нашу, да победит множество щедрот Твоих грехов наших бездну, и Твоея безчисленныя благости пучина да покрыет горькое слез наших море. Ей, Иисусе Сладчайший, еще молимтися, подаждь рабом Твоим, сродником живот свой самовольне скончавшаго, в скорби их утешение и на милость Твою твердое упование. Яко Милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь. Премудрость. Пресвятая Богородице спаси нас. Честнейшую Херувим: Именем Господним благослови, отче. Обычный (малый) отпуст. Молитва преподобного Льва Оптинского для келейного чтения Взыщи, Господи, погибшую душу раба Твоего (имярек): аще возможно есть, помилуй. Неизследимы судьбы Твои. Не постави мне в грех молитвы сей моей, но да будет святая воля Твоя.
|